Blogg

Fördelarna med att anlita en arbetsrättsjurist

11 jun 2019

Driver du en städfirma i Stockholm har du antagligen mycket att göra. Många stockholmare anlitar städfirmor regelbundet för hemstädning, men också punktvisa tjänster som flyttstädning och storstädning är populära. En nystartad städfirma i Stockholm ha definitivt potentialen att växa fort på kort tid, om man sköter sina kort rätt, bedriver en bra städverksamhet och har koll på affärerna.

Att bli arbetsgivare

Att anställa personal och se till att de har bra villkor och trivs i företaget, samtidigt som de blir en tillgång, är nyckeln till en framgångsrik städverksamhet. När ditt företag börjar anställa personal går du från ensamföretagare till arbetsgivare, ett stort steg som innebär att du behöver sätta dig in i många nya frågor kring skatter, löner och andra typer av arbetsrätt. Detta, tillsammans med de andra juridiska aspekterna av att driva en städfirma, som yrkestrafiktillstånd och erforderliga försäkringar, kräver att du har koll på ganska många områden av juridik.

Mycket juridik inblandat i företagande

Därför kan en nystartad städfirma ha stor hjälp av att anlita en arbetsrättsjurist. En arbetsrättsjurist är en advokat som är specialiserad på arbetsrättsliga frågor som anställning, kollektivavtal med mera. En arbetsrättsjurist kan hjälpa företag med allt som har att göra med juridiken kring arbetsgivarrollen och livet som företagare, till exempel nyanställningar, uppsägningar, frågor kring LAS, frågor kring kollektivavtal och förhandlingar med fackförbund, löner och mycket annat.

Mer än bara arbetsrätt

En arbetsrättsjurist kan också hjälpa till när man har svårt att få in fakturor från kunder, eller när man själv vill bestrida en faktura. Kort sagt, en arbetsrättsjurist som man kan anlita för enstaka uppdrag då och då är ett mycket bra verktyg för en städfirma som vill kunna fokusera på sin kärnverksamhet och vill ha professionell hjälp när det kommer till juridiska frågor. Alltför många företag inom servicebranscherna slarvar med juridiken och tar genvägar, något som i slutändan alltid är negativt för ett företag som vill bli betraktat som seriöst.

Arbetsrättsjurist i Stockholm

I Stockholm finns många advokatbyråer som tillhandahåller arbetsrättsjurister. Driver du en egen firma där du har anställda, be om ett möte med några av dem för att få veta mer om hur de kan hjälpa dig med frågor kring arbetsrätt och den juridiska aspekten av att vara arbetsgivare. Det kommer att bespara dig många timmar av onödigt huvudbry, timmar som du i stället kan lägga på att utveckla din verksamhet och skaffa nya kunder.

Läs mer här.

Litar du på städarna?

4 jun 2019

Bokar du städbolag regelbundet? Särskilt om det är för en regelbunden hemstädning, kan det vara svårt att tänka sig att öppna sitt hem för helt främmande människor som kommer hem och ska städa hos en. Vilka är de människor som man ska låta komma hem till en och utföra diverse städningjobb? Det kan vara känsligt att låta främmande människor komma hem och rota runt bland ens saker (som det kan kännas som). Då om man ska anlita ett städbolag komma och städa åt en, är det då viktigt att alltid anlita ett städbolag som man kan lita på. Hur ska man då göra för att kunna avgöra vilka man kan lita på? Här kommer några tips på hur du ska hitta dem:

1. Anlita företag med F-skattsedel

Det kan ta ett tag att kontrollera upp allt det som ska kollas upp innan man bestämmer sig för vilka som man ska anlita. Det viktigaste kriteriet för att man ska anlita ett städbolag är att de har F-skattsedel. Det visar att de betalar in sina skatter till Skatteverket och är ett seriöst bolag som inte ägnar sig åt fusk. 

2. Anlita bara sådana som har kollektivavtal

Ett seriöst städbolag betalar riktiga löner till sina anställda, det innebär bland annat att de betalar ut sjukersättning om någon blir sjuk och pension när de sedan blir gamla och inte orkar arbeta längre. Ett kollektivavtal innebär också att de har goda villkor för både sitt arbete, och att de har en skälig lön för det arbete som de gör. Det är en garanti på att både företaget är seriöst och att de som arbetar där har de rättigheter som de bör ha.

3. Sådana som har goda referenser

Anlita bara företag med goda referenser. Endast på det sättet är det möjligt att få bort företag som fuskar eller inte bryr sig om sina kunder. De är viktigt att företag som betalar ut svarta löner ska försvinna. Som kund och uppdragsgivare har man ett visst ansvar och det kan man ta genom att anlita juste städbolag.

4. Har ansvarsförsäkring

Ett sista viktigt kriterium är att städbolaget har egen ansvarsförsäkring. Skulle något hända så utlöses en försäkring om täcker kostnaderna som kan uppstå om det händer något medan städarna arbetar där. Så ta gärna reda på om städbolaget uppfyller dessa kriterier innan du bestämmer dig. Läs mer här om ett som arbetar med flyttstädning i Uppsala.

Vad ingår i en skolstädning

25 apr 2019

Våra barn är vår framtid och utbildning är viktigt för att klara sig bra i livet. Alla som har barn vet att det tenderar bli där de vistas.

På fritidsgårdar, förskolor och skolar samlas väldigt många barn på relativt liten plats och det blir snabbt skräpigt och smutsigt. Det ställer höga krav på städning så miljön blir ren och fräsch för att barnen ska trivas och få rätt förutsättning för lärande.

Hur städas våra skolor?

Det är stora ytor på en skola som ska hållas rena. Gemensamma ytor inne och ute, klassrum, kapprum, omklädningsrum och matsalar som snabbt blir smutsigt och dammigt. Det är många papperskorgar som snabbt blir fulla med mera.

Generellt brukar man städa skolmiljöer som följer:

Klassrummen - Klassrummen blir snabbt smutsigt och därför behövs det städas varje dag genom sopning och våttorkning dagligen. Varje vecka dammsugs golven, dörrar torkas av samt att alla papperskorgar töms.

Toaletter - På grund av det stora antalet personer som dagligen använder toaletterna är det mycket viktigt att de är rena och fräscha. Varje dag rengörs wc, handfat, speglar och kranar mycket noggrant. Man ser självklart till att papperskorgar är tömda och att det finns tvål och toapapper. Väggarna rengör och golven sopas och våttorkas dagligen. Eventuella stopp i toaletterna åtgärdas. 

I duschrum och omklädningsrum - Det säger sig självt att skolans duschutrymmen blir hårt smutsade. Golven sopas och våttorkas dagligen. Samma gäller handfat och kranar. Varje vecka måste det också torkas damm, speglar rengörs och papperskorgar töms.

Lärarrummet - I lärarrummen sopas och våttorkas golven varje vecka. Samma gäller dammtorkning, glas och dörrar. Alla papperskorgar töms varje vecka. Alla fria ytor och bord torkas av varje vecka. 

Personalrummen - I alla personalrum sopas och våttorkas golven varje dag. Man torkar av diskbänken och ock fria ytor. Varje dag töms papperskorgarna. Kaffemaskiner torkas av en gång i veckan.

Korridorer och uppehållsrum - I skolans korridorer blir det lätt smutsigt eftersom så många dagligen vistas där. Smutsiga och skräpiga korridorer kan lätt bli skrämmande för barnen. Därför städas dessa varje dag noggrant genom golvvård och väggar rengörs.   

Uppehållsrum, kapprum och skåphallar blir också hårt smutsade eftersom barnen har skor på sig. På vintern blir det extra smutsigt. Golv och väggar rengörs noga dagligen och papperskorgar töms. 

Allt detta är mycket viktigt för att barn och ungdomar inte ska må dåligt dagligen. Det är även reglerat i skollagen.

Behöver du hjälp med städningen på en förskola, skola eller fritidsgård? Läs då mer om skolstädning här: www.skolstädningstockholm.se.

Städning av parkeringsgarage

4 apr 2019

I dagens Sverige finns det stora gallerior överallt utanför våra städer.  Och gemensamt för gallerior utanför stadskärnan är att det krävs stora parkeringar eftersom man behöver ta sig dit med bil. Inte sällan finns det garage i samma fastighet. Du kanske undrar hur man städar och håller efter dessa enorma garage eller uteparkeringar. Det blir väldigt smutsigt av alla bilar som drar in regn, snö och smuts.

Många företag, fastighetsägare och bostadsföreningar har också garage. Det medför ett ansvar att det ser fint och fräscht ut för betalande gäster. Vem vill betala för en dyr parkeringsplats om den är msutsig och ofräsch.

Det finns ett antal kompetenta städföretag som är specialiserade på städning av stora garage, parkeringsplatser och industrilokaler.

Vad ingår i garagestädning?

Först och främst rengörs garagegolvet med maskiner för våtsugning eller skurning. Man tömmer papperskorgar och plockar upp skräp. Det ingår också att väggar och pelare ser snygga och rena ut. Kort sagt ser man till att parkeringsgaraget är snyggt och prydligt för alla besökare. En annan uppgift är att se till att belysningen fungerar. Vilket är nog så viktigt för trygghet och bekvämlighet för alla besökare eller hyresgäster.

Det är ju faktiskt det första man ser av gallerian. Ett smutsig och illaluktande parkeringsgarage ger inget bra första intryck och känns otryggt. Många skulle till och med vända och besöka en annan galleria.

Kunnig personal

Städbolagens städare är utbildade, skickliga och erfarna. Med effektiva hjälpmedel som till exempel moderna städmaskiner rengörs garageutrymmen med stor noggrannhet. Man använder sig av miljögodkända kemiska medel och maskiner. Det kan annars bli farligt att andas för besökarna eftersom garagen är slutna områden.

Håll efter garaget

För gallerior och fastighetsägare är det att anlita löpande garagestädning. Det blir billigare och man vet att det alltid är rent och snyggt. Det är annars lätt hänt att man får problem med igensatta brunnar och överfulla papperskorgar. Se till att garaget blir skinande rent kontinuerligt.

När man anlitar städhjälp till garageutrymmen används checklistor och noggranna rutiner för att inte missa något. Man får också en garanti på utfört arbete och vid eventuella brister åtgärdast dessa omgående helt kostnadsfritt.

När man ska kontakta en städfirma för garagestädningen måste man noga specificera hur stora ytorna är och om det är flera plan. Samma gäller om det finns några speciella önskemål gällande städningen. Jämför gärna några olika bolag mellan varandra och be om offerter. Det kan också vara klokt att söka kolla upp företaget på internet efter recensioner.

Dags för hemstädning

1 apr 2019

Nu är våren äntligen här med allt vad det innebär. Många härliga månader ligger framför oss. Det enda negativa är väl att solens strålar gör att man ser damm och smuts tydligare i våra hem. Och fönstren ska vi inte tala om.

Det är få som gillar att städa men det är nödvändigt flera gånger i månaden för att det inte ska bli ofräscht. Ett smutsigt hem är också en grogrund för bakterier som kan ge sjukdomar. Och om man städar sällan blir det svårare att hålla riktigt rent. Det är ett tungt och tidskrävande arbete, men finns det några alternativ? Det gör det faktiskt, ta hjälp med hemstädningen av en städfirma.

Anlita städhjälp

Tänk vad skönt att få hjälp med städningen! Att det är rent när man kommer hem från arbetet eller från annat. Man bestämmer själv vad man vill ha hjälp med och när städningen ska ske. Resultatet blir perfekt av riktiga städproffs, något som inte alltid är fallet när man städar själv. Man får också en garanti för att arbetet blir korrekt utfört och eventuella brister åtgärdas kostnadsfritt. 

I och med RUT-avdraget kan man också få ett mycket bra pris. Det innebär att man får dra av 50 % av arbetskostnaden. Man får maximalt dra av 25 000 kronor per person och år om man är under 65 år. Är man över 65 år får man dra av 50 000 kronor. Och allt sköts av städfirman och avdraget görs direkt på fakturan.

Man kan välja att göra en abonnemangsstädning och få städat kontinuerligt för att få ett ännu bättre pris. då kan man välja att till exempel från städa varje eller varannan vecka på samma veckodag. Elelr varför inte en storstädning till speciella tilfällen.

Proffs på städning

En städfrima har tillgång till den bästa städutrustningen och bästa kemikalierna. Deras personal har utbildning och är mycket skickliga och erfarna. Vissa känner sig oroliga över att släppa in främmande människor i det egna hemmet och ge ut koder och nycklar. Men städfirmor har utbildning och stor förståelse över denna oro och är väldigt försiktiga. De har självklart tystnadsplikt och skriver på avtal och följer noggranna rutiner om hur de ska agera i olika situationer.

Man försöker alltid använda miljövänliga alternativ och är väldigt försiktiga vid städningen så inget skadas. Seriösa städfirmor har alltid bra fösäkringar om olyckan skulle vara framme. Anlita aldrig svart städning! Skulle något hända är man helt utelämnad.

 

 

 

Frågor-svar om mögel i hus

14 mar 2019

Fråga: Vad är mögel?

Svar: Mögel är ett samlingsnamn på flera olika arter av svampar, men dock inte sådana svampar som vi äter, utan det kan även handla om bakterier som uppträder på samma sätt som svamp. Mögel kan lukta, och då kan det lukta fuktigt, och unket, men vissa mögelsorter luktar inte och blir då väldigt svåra att upptäcka. Däremot kan man upptäcka svarta prickar där mlglet har fått fäste. Därför gäller det att vara observant på hus det ser ut i sin bostad.

Fråga: Hur kommer det in i hus?

Svar: Mögel måste få gynnsamma förhållanden för att kunna leva och spridas. Det behöver dels organiskt material för att alls kunna "leva", samtidigt som det krävs syre och fukt. Så har man det fuktigt i sitt hus, då bildas den grogrund för möglet att få fäste i ens hus. Och tvärtom. Om man ständigt ser till att det är både rent och torrt, gör man det omjligt för möglet att kunna få fäste i sitt hus.

Fråga: Varför måste man ta bort det?

Svar: Att andas in mögel är inte alls bra för hälsan. Mögelsporerna i lungorna ger astma, huvudvärk och i värsta fall lungsjukdomar och cancer. Det är därför mycket viktigt att man tar bort alls som är mögligt. Tar man inte bort det, innebär det att det kan växa och ta sig in i andra ställen i ens hus. Vill det sig riktigt illa kan det få fäste i huskonstruktionen. Då kan hela huset utdömas som obeboeligt. Det är därför viktigt att man kommer till rätta med möglet och får bort et snarast möjligt. Både människor och hus blir sjuka av mögel.

Fråga: Hur arbetar en mögelsaneringsfirma?

Svar: Först måste man få tag i en mögelsaneringsfirma som kan komma och utföra själva mögelsaneringen. De kommer först för att säkerställa att det är mögel i huset. När de sedan sanerar, bygger de en luftsluss som omöjliggör för mögelsporerna att spridas när man sanerar. Sedan använder de särskilda rengöringsmedel som på ett effektivt sätt tar bort mögelsporerna.

Fråga: Varför kan man inte göra det själv?

Svar: Det är närmast omöjligt för en lekman att sanera mögel på egen hand. Det krävs nämligen kunskap om mögel för att kunna få bort allt mögel. Om man inte använder rätt redskap kan man i värsta fall se till att det sprids med luften till andra ställen där det i ställer får ett fäste. Då har man bara sett till att möglet har flyttat från det ena till det andra stället.

Fråga: Hur hittar jag en mögelsaneringsfirma?

Svar: Börja med att googla "mögelsanering Stockholm", om det är i Stockholm som du behöver det. Annars skriver du in en annan ort efter "mögelsanering". Sedan tar du kontakt och ber om offert. Fortsätt ta kontakt med olika mögelsaneringsfirmor tills du blir nöjd och vill anlita någon av dem.

Dags för flyttstädning

7 mar 2019

När det är dags att flytta är det inte bara den tråkiga packningen som väntar. Det ska även städas inför visning och såklart den slutliga flyttstädningen. Visste du att det går att boka en så kallad visningsstädning av olika städbolag?

Tänk vad skönt att slippa tänka på städningen både inför visningarna och flyttstädningen mitt i en känslosam flyttprocess med allt vad det innebär. Flyttstädningen har de allra flesta koll på, men hur är det med visningsstädningen? Det kan faktiskt vara avgörande för en lyckad affär.

Visningsstädning är viktig

På en visning där potentiella köpare besöker ditt hem för att bilda sig en uppfattning lägenheten, radhuset eller villan. Det är många gånger detaljerna som avgör på en visning. Ett konstig doft eller ett endast lite smutsigt hem kan skrämma bort människor som annars kan vara intresserade. Man vågar inte chansa, vetskapen att ägaren kanske slarvat med annat kan vara avgörande. Om inte ens säljaren ha bemödat sig att städa ordentligt, vad kommer jag mer att hitta för dolda fel?

Det kan faktiskt vara så att det är pricken över i:et som gör att budgivningen drar iväg. Det är alltså en investering att satsa lite extra på städningen och att piffa till bostaden lite extra.

Ta hjälp av en städfirma

Och det kommer garanterat bli ett bättre resultat om du tar hjälp av en kunnig och seriös städfirma. Det kan vara avgörande för ett högre utgångspris. Och med ett städproffs blir det skinande rent. Städfirmor som utför visningsstädning vet precis vad som krävs på en sådan. De har all den erfarenhet och kunskap som krävs för ett perfekt resultat och förstår när det handlar om en visningsstädning att det kan vara avgörande inför försäljningen.

Städarna arbetar metodiskt och noggrant när de utför en visningsstädning och arbetar efter städlista med alla moment specificerade, som prickas sedan av när det är klart så inget missas.

Använd RUT-avdraget

Visst kostar det mer än att städa själv, men med RUT-avdraget (Förkortningen RUT står för Rengöring, Underhåll och Tvätt) är inte heller det något större problem. Man får 2019 dra av 50% av arbetskostnaden och maximalt 25 000 kronor per år för personer under 65 år och 50 000 kronor för personer över 65 år vid årets ingång.

All adminstration sköts enkelt av städföretaget och avdraget görs direkt på slutfakturan. Det är mycket enkelt och smidigt för kunden.

Läs mer om hemstädning och boka visningsstädning här: www.visningsstädningstockholm.biz.

Dagen då du ska flytta i Norrköping

5 mar 2019

Är det dags att flytta i Norrköping? Det är som alltid, mycket som man måste lösa och tänka på innan man flyttar. Hur ska du bära dig åt, till exempel? Ska du be vänner och bekanta om hjälp att flytta möbler och packlådor? Eller ska du anlita en professionell flyttfirma som kommer och kånkar och bär på sakerna som du önskar ha med dig? Här kommer några användbara tips på hur du bör göra för att genomföra en så smidig flytt det bara går.

1. Boka in datum för flyttbil eller flyttfirma

Det är viktigt att vara snabb att boka in flyttbil eller flyttfirma när du väl vet när du ska flytta. Risken är nämligen stor att det är en hel del andra som vill flytta precis samma datum som du. Många vill av naturliga skäl flytta in, antingen i början eller slutet av månaden. Många flyttfirmor eller uthyrningsfirmor brukar nämligen sänka priset för alla som kan tänka sig att flytta i mitten av månaden, just då trycket på flyttfirmor och uthyrning av flyttbilar är som störst just i början eller slutet av månaderna. Därför är det bra om du bokar din bil eller firma så snart som du vet vilket datum för flytten.

2. Planera, planera, planera

För att en flytt ska bli så smidig som det bara går, planera allt så att du vet hur du ska ordna med alla saker. Det bästa är att tänka sig in i varje detalj och del i flytten. Har du då kommit på en bra lösning, är det bra för så flyter allting på och man slipper stanna upp för att någon del i flytten inte är löst.

3. Packa

Det brukar vara en mycket större process att packa, än vad många tror. Oftast har man fler saker än vad man har föreställt sig. Det är sällan som man tänker på allt som finns i garage, förråd och eventuellt källare. I packningen följer att man måste ta rätt på allt sådant som man har, men inte har bestämt sig för att slänga eller behålla. Så att packa sina tillhörigheter innebär att man behöver ta ställning till en hel del pick-och-pack – behålla eller slänga?

4. Flyttstäda

Sedan kommer den viktiga flyttstädningen. Det innebär att man faktiskt måste rengöra precis allt som man har använt i bostaden; köket, badkaret, balkongen, altan och så vidare. Och allt mellan golv och tak. Så varför inte anlita en proffsig flyttstädningsfirma som kommer och gör bostaden helt ren? Det finns nog med andra sysslor som kommer att uppta ens tid och tankar när flyttdagen är inne. Läs mer här.

Behöver du flyttstädning i Örebro?

26 feb 2019

Det som är bra för alla som ska flytta, är att man numera kan dra av så mycekt som 30 procent av kostnaderna för en flyttstädning. Man kan även anlita övrig flytthjälp och dra va 30 procent  av arbetskostnaderna. För många som till exempel har barn, eller som själva är lite äldre och inte orkar med de stora eller tunga bördor som det innebär att flytta är möjliogheten till Rut-avdrag en lättnad för att de ska ha råd att kunna anlita hjälp med flytten.

Så mycket kostar en flyttstädning

Har man till exempel en medlstor bostad på säg 100 kvadratmeter, kostar en flyttstädning kring 2.500 kronor efter att man har dragit av Rut-avdraget. Det är en mycket överkomlig summa när man tänker på hur mycket arbete som ligger bakom en flyttstädning. När det kommer till en flyttstädning, handlar det om att allt mellan golv och tak ska rengöras, och det är verkligen allt; elementen och bakom elementen. Alla vägguttag ska rengöras, golvlister, fönsterlister och fönsterkarmar ska rengöras. Fönster ska tvättas och fönsterbrädor.

Så ska köket rengöras

I köket ska all inredning tvättas och rengöras både inuti och utanpå. Frysen ska avfrostas och alla delar i frysen som är löstagbara ska diskas och torkas innan de läggs tillbaka. Samma sak med kylskåpet. Glöm heller inte att rengöra kylskåpsdörren och frysens dörr. Se till att ingen smuts lämnas kvar ovanpå dörren. Dörrarna till kyl och frys ska även rengöras. Liksom arbetsbänken, diskbänken och inuti diskbänken. Även i köksskåpen ska alla hyllor rengöras och köksfläkten. Glöm inte om det lämnas kvar några armaturer som belysning, att rengöra inuti och ovanpå armaturerna. Det är lätt hänt att man glömmer sådant som man i vanliga fall inte rengör så ofta. Det gäller även ventiler som måste rengöras innan flyttstädningen blir godkänd.

Anlita flyttstädfirma för flyttstädningen

Bor du i Örebro kan du alltid anlita en firma som tar hand om flyttstädningen. Känner du för att anlita samma firma även för resten av flytten, går det också bra. De kan komma och packa åt dig, flytta alla sakerna och flyttstäda när väl bostaden är tömd. I så fall är det bara att ge dem nycklarna både till den gamla och den nya bostaden så tar de hand om precis allt, och det enda som du behöver göra är att infinna dig i din nya bostad. Lycka till! Vill du läsa mer om flyttstädningsfirman i Örebro? Läs då mer på: http://www.flyttstädningorebro.se.

Önskar du hemstädning i Solna?

29 jan 2019

I år kommer det att bli ännu mer fördelaktigt för alla slags familjer att anlita hemstädning. I år kommer nämligen möjligheten att dra av för alla slags Rut-tjänster att öka, från 25.000 kronor (för dem under 65 år) till hela 75.000 kronor per år och per person. Det är goda nyheter för alla stressade och upptagna familjer. Ibland är det nog som det är i vardagen med hämtningar och lämningar av barn på dagis och skola, och att rusa till jobbet, hinna med barns fritidsaktiviteter och helst orka och hinna med egen fritid.

Det är bra med städföretag nära bostaden

För alla som bor ute i förorterna, är det bland det allra bästa att anlita ett städföretag som har sitt kontor nära ens bostad. På så sätt slipper de resa långa vägar innan de är framme hos dig. Du är dessutom med och ser till att företagsamheten blomstrar just på din ort i Stockholm, plus att det ju är viktigt att det är Stockholms bästa städföretag som kommer hem till dig och gör ett bra jobb. Det viktigaste är ju ändå att du får bästa tänkbara hemstädning, men är det så att du kan välja mellan likartade och duktiga städare, är det alltid bättre att stödja den lokala företagsamheten.

Anlita hemstädning som drar av Rut

Det är mågna städföretag som gör det (många gånger) krångliga arbetet med att sända in ansökningar för Rut-avdrag och gör det enkelt för kunderna att betala, och behöver inte se hela summan som det kostar, men som man först senare får tillbaka på skatten. Det viktiga är att den som beställer är myndig, men är man till exempel en hel familj, med vuxna barn och som omfattas av hemstädning, genom att alla bor hemma än, så kan alla i familjen få samma reducerade hemstädning. På så sätt blir det mycket förmånligt att anltia en hemstädning, och ganska onödigt att själv behöva göra det, när det finns städare som mer än gärna kommer och städar hemma hos folk.

Så utförs en noggrann hemstädning

De städare som kommer och utför hemstädningen, bör alltid utföra en noggrann hemstädning, varje gång. För att åstadkomma en jämn och hög kvalitet på hemstädningen är det viktigt att de som städar alltid använder sig av en check-lista som de bockar av så snart som de har utfört de olika sysslorna som ingår i hemstädningen. Då vet också kunderna att inget glöms bort.

Tre extrajobb i Uppsala

4 jan 2019

Behöver du några extra tusenlappar varje månad? Det finns flera olika extrajobb att söka i Uppsala. Här sätter vi fokus på tre av dessa:

Barnvakt

Om föräldrarna jobbar skift eller ett par helger i månaden är det svårt att få ihop helgerna så att alltid en förälder kan ta hand om barnen. Efterfrågan på barnvakter finns därmed i alla städer och detta både på helger och på vardagskvällar. Det klassiska är att man anlitar en kompis eller dess barn (om de är lite äldre) som barnvakt. Det kan därmed finnas fördelar i att vara öppen i bekantskapskretsen om att man söker jobb som barnvakt. En annan väg är att anmäla sig till företag som har barnvakt och liknande tjänster som affärsidé. Man kan därmed få ta hand om barn man aldrig träffat tidigare vilket kan kräva något mer av dig som ska hantera barnen. 

Snabbmatskedja

Max, McDonalds, Burger King … Listan kan göras lång på snabbmatskedjor som finns i Uppsala. I likhet med städare och barnvakt behövs ingen speciell gymnasieutbildning eller högskoleutbildning för att söka dessa jobb. För många är just ett jobb på en snabbmatskedja den första ”riktiga anställningen”. Man kanske har hjälpt grannen med att städa, klippa gräset eller vakta barnen men det är stor skillnad mot att vara anställd – både gällande rättigheter och skyldigheter. När dessa företag söker personal brukar de lägga ut annonser på Arbetsförmedlingens hemsida. Men självklart kan man även söka jobb hos företagen när de inte har någon annons ute. Gör i ordning ett CV och ett personligt brev och lämna till de olika företagen. Med lite tur kan de kontakta dig och be dig i alla fall komma på intervju. 

Trappstädning

Städföretag behöver generellt vikarier och extrajobbare. Däremot kan man inte förväntas hoppa in på vilka pass som helst. Det är exempelvis stor skillnad på trappstädning i hyreshus mot att genomföra hemstädning hos en privatperson. Det kräver helt enkelt olika kompetens och erfarenhet. En fördel med just trappstädning är att detta sker regelbundet i samma fastigheter och att man kan utföra detta ”någon gång under dagen”. Det är därmed inte exakt styrt till ett speciellt klockslag. Uppsala är en av de större städerna i Sverige och har därmed även väldigt många städföretag där extrajobb kan sökas. Det är en klar fördel om du har erfarenhet av städning (måste inte vara specifikt trappstädning) när du söker jobbet. Överlag är det relativt hård konkurrens på städjobben som finns. Kontakta gärna flera företag och förklara varför du söker jobb hos just dem. Ange även om du är intresserad av hemstädning, trappstädning eller andra sorters städtjänster. Självklart är det en fördel om du har B-körkort och kan jobba både helger och kvällar. Läs mer om trappstädning i Uppsala på: https://www.trappstädninguppsala.nu.

Detta gäller vid Rut-avdrag

12 dec 2018

Vet du vad som gälelr vid Rut-avdrag? Många tänker att de har hyfsat koll på vad som gäller och att det nog löser sig när man ansöker om Rut-avdrag, men det är ändå att bättre att verkligen veta hur Rut-reglerna fungerar och vad som gäller. Här går vi igenom det viktitgaste som du som kund bör tänka på.

Om du anlitar både Rot och Rut

Är det så att du både anlitar hantverkare för renoveringar hemma hos dig, och hemstädning, flyttstädning eller storstädning hemma hos dig, får du gemensamt för både Rut och Rot endast dra av för högst 50.000 kronor per år. Dessutom för att få göra Rot-avdrag måste du äga din bostad där renoveringen, till- eller utbyggnadens äger rum. Men det gäller inte när det kommer till Rut-avdraget. Där reäcker det med att du eller någon av dina föräldrar anävdner fastigheten helt eller delvis som sin bostad.

Måste vara över 18 år för både Rot och Rut

Det är även så att du bör vara över 18 år för att kunna dra av på din skatt om du ansöker om att få göra en skattereduktion för Rot- eller Rut-avdraget. Är du dessutom över 65 år, får du göra som mest Rut-avdrag på 50.000 kronor, men nedast hälften av det om du är under 65 år. Dessutom, för att du ska få göra avdraget är det viktigt att det är du som betalar för arbetet. Sedan är det även viktigt att du bor i Sverige och betalar över hälften av din skatt till svenska staten.

Hemstädning seglat upp som mest populär tjänst

Det är hemstädningen som har seglat upp som den mest populära tjänsten. Bara under 2017 drog vi skattebetalare av för en miljard (!) kronor och den största delen handlade om Rut-avdrag för hemstädning, enligt Statistiska Centralbyrån (SCB). Det är inte så konstigt att det är just hemstädningen som har blivit så populär. Medelsvensken hinner inte riktigt med att hålla det rent och städat hemma. De flesta män och kvinnor arbetar heltid för att få en ekonomi som försörjer en familj med barn. Dessutom har vi en sådan arbetarkultur i Sverige, där båda föräldrar väljer att arbeta, då det ofta definierar oss som människor i vår svenska kultur.

När båda arbetar hinner ingen städa hemma

Det gör att ingen arbetar hemma (obetalt) och då hinner man inte riktigt med det arbetet som ändå behväer ske hemma; städning, tvättning, matlagning, ta hand om barnen och allt som hör en familj till. Att anlita en städfirma för sin hemstädning är bäst om man kan få en stäfirma som arbetar nära ens hem, som till exempel i Nacka, utanför Stockholm. Här kan du läsa om den sådan som utför hemstädning i Nacka.

En flyttstädning är ingen vanlig söndagsstädning

21 nov 2018

Inför en flytt stressar och planerar man in både det ena och det andra; när man ska börja packa, hur packningen ska organiseras, vilken flyttfirma som ska anlitas alternativt vilka vänner som ska kallas in som bärhjälp och så vidare. De flesta har en lista med punkter som ska prickas av, och längst ner står en punkt som många drar sig för att tänka på in i det längsta: flyttstädning.

Flyttstädning är för många, såväl här i Göteborg som antagligen över hela världen, det moment man minst ser fram emot vid en flytt. Inte nog med att många tycker att det är tråkigt att städa, en flyttstädning är dessutom det allra tråkigaste och jobbigaste städprojekt man kan tänka sig. Alla ytor, såväl synliga som osynliga, måste vara helt fria från smuts, fett och damm och man kan vara säker på att städningen kommer att kontrolleras noggrant av den nya ägaren.

Vad ingår i en flyttstädning?

Vad som ingår i en flyttstädning är egentligen alltid en fråga som säljare och köpare ska komma överens om, helst skriftligt i överlåtelsekontraktet. Men för att mäklare ska slippa sitta och stapla upp punkter vid varje kontraktsskrivning använder de sig oftast av en standardiserad lista på vad som ska ingå i flyttstädningen när de upprättar köpekontrakt åt sina klienter.

Sådana checklistor finns det många av, men de flesta innehåller ungefär samma punkter. De är detaljerade och avhandlar varje rum för sig och vad som ska ingå. Utgångspunkten är alltid att alla ytor ska vara helt rengjorda, vilket inkluderar till exempel bakom spis och vitvaror, i golvbrunn, fönster, balkong och så vidare. Finns garage räcker det oftast med att det är dammsuget och avdammat, det behöver inte skina.

Professionell flyttstädning är populärt i Göteborg

Med tanke på hur mycket som ska göras och hur lite tid man vanligtvis har vid en flytt är det inte konstigt att så många i Göteborg tar hjälp med flyttstädningen. Många städfirmor i Göteborg erbjuder professionell flyttstädning till låga priser, som blir ännu lägre tack vara RUT. Att få sin tre flyttstädad i centrala Göteborg behöver inte kosta mer än ett par tusen, något de flesta har råd med, speciellt efter en lägenhetsförsäljning.

När man anlitar en städfirma för flyttstädning behöver man bara lämna över nyckeln när man flyttat ut det sista ur lägenheten eller huset och kan i lugn och ro koncentrera sig på den nya bostaden. Städfirman flyttstädar bostaden enligt kontraktet och lämnar garanti på städningen. Dessutom har de ansvarsförsäkring om något oförutsett skulle inträffa.

Att anlita städfirma för flyttstädning är värt pengarna

Att betala några tusenlappar för att slippa ångesten inför en flyttstädning är en självklarhet för många som flyttar i Göteborg. Det avspeglar sig i det stora antalet städfirmor som opererar i Göteborg. Det är aldrig svårt att få tag i en städfirma som kan ta sig an en flyttstädning, ens med kort varsel. Men det är klart, ju tidigare du är ute, desto större chans att du får tag i en riktigt bra och populär städfirma. Så sluta vela kring den där sista punkten på listan, boka tid med en städfirma i Göteborg för flyttstädning redan idag så kan du pricka av den direkt! Läs mer hur du kan ordna med flyttstädningen i Göteborg på: http://www.flyttstädningigöteborg.com.

Så fungerar en sopmaskin

17 nov 2018

Det finns så många tekniska hjälpmedel numera. De flesta kör också med sopmaskiner, skurmaskiner och mattvättmaskiner särskilt när de städar på offentliga platser där man har besökare som ständigt smutsar ner i lokalen. Man kan även använda en sopmaskin i fabriker, verkstäder och platser där det inte passar att städa med vatten och rengöringsmedel. Det kan vara på sågverk, maskinparker eller i utomhusmiljöer. Det är i alla de fall och i lokaler som inte tål vatten. Då bör man endast sopa upp skräp och damm, men inte använda sig av vatten för det ändamålet.

Så fungerar en sopmaskin

En sopmaskin fungerar som en jättelik dammsugare, om man endast ger en enklare förklaring. Då dammsuger den upp allt skräp och damm. Den har ofta en eller flera borstar som borstar samtidigt som den suger upp allt som ligger på golvet. Allt sugs upp i en sopbehållare som man lätt kan tömma. Dammsugarmunstycket har ett filter som filtrerar bort alla stora skräp som inte ska in i sopmaskinen. En sådan har ett batteri som man laddar och som går ett visst antal timmar innan man måste ladda om den. Ofta har de flesta sopmaskiner flera sugmunstycken med tillhörande borste som gör rent på golvet, men som samtidigt suger i sig skräp från lister.

En sopmaskin passar bäst på betonggolv

Behöver man rengöra verkstadsgolv, till exempel är en sopmaskin bland det bästa. På sådana ställan åstadkommer man ofta damm och skräp som behöver avlägsnas från golvet. Har man teknikföretag där man tillverkar känsliga datorer eller maskiner, är det inte bra att använda vatten och rengöringsmedel. Då vill man bara få bort det som ligger och skräpar på golvet.

En sopmaskin är bäst för utomhusmiljön

Ansvarar man för städningen utomhus till exempel är även då en sopmaskin bland det bästa. Ska man rengöra med vatten riskerar den bara att frysa till is på gatorna och det gör dem bara hala i stället för rena. Då är det mycket bättre med en vanlig sopmaskin som bara avlägsnar sand, skräp och sot från trafiken.

Har du ett städföretag behöver du köpa in eller hyra städ- och sopmaskiner. När man driver ett städföretag kan man få alla möjliga slags uppdrag, som innefattar städning på en massa olika platser. En byggarbetsplats, till exempel är bättre att använda sig av en stor sopmaskin. Då riskerar man inte att skada miljön, då byggarbetarna ska fortsätta använda och bygga på golvunderlaget.

När du vill arbeta med stora saneringar

31 okt 2018

Driver du ett städföretag? Du kanske har blivit tillfrågad flera gånger om du kan sanera hus och lägenheter? Det finns stora behov av företag som kan arbeta med allt från att städa i hemstädningar åt privatpersoner, men som även kan utföra byggstädningar och större saneringar. Det är stor efterfrågan på städfirmor som har extra kompetens inom saneringar av till exempel radon, mögel eller asbest.

Alla äldre hus kan ha asbest i sitt byggmaterial

Särskilt är behovet stort för alla som har äldre hus eller lägenheter som byggdes före 1970- och 1980-talet. Och det berör de flesta hus, som har behov av renoveringar. Det är sällan man behöver renovera hus som byggdes på 00-talet fram till idag. Det var först under 1970- och 1980-talet som lagarna kom som förbjöd både radonmaterial och asbestmaterial i isoleringar och byggmaterial som man använde till hus och isolering i lägenheter. Men innan man har kommit så långt att man kan börja med att arbeta med saneringar av radon, asbest eller mögel, måste man gå en vidareutbildning så att man kan bevisa att man är behörig och kan arbeta med dessa saker.

Krav från Arbetsmiljöverket att gå en utbildning

Det är ingen mindre än Arbetsmiljöverket, som är till för att skydda anställda och alla som kommer i kontakt med asbest, radon eller mögel som kräver att man först går en utbildning i detta innan man får jobba med det. Därför bör man anlita de som kan lära ut om hur man skyddar sig själv och andra innan man sätter igång och river i materialet. Det krävs nämligen att man bygger särskilda luftslussar innan man går vidare. Man måste bära särskilda skyddskläder innan man kan börja hantera det farliga materialet.

Detta får man lära sig i en vidareutbildning 

Man får lära sig hur till exempel asbest ser ut, vad det är som är farligt, hur det beter sig och vilka riskerna är. Man får lära sig i vilket sammanhang som asbest kan finnas i hus, var man kan hitta det, vilken slags skyddsutrustning som finns och hur den fungerar. Sedan får eleverna lära sig hur man river på ett säkert sätt, hur man slänger eller gör sig av med asbesten på ett säkert sätt, hur man minimerar riskerna och spridning av asbestdamm.

Innan kursen måste var och en gå igenom och bli godkänd i en hälsokontroll, enligt krav från Arbetsmiljöverket. Även under arebtets gång kommer man att behöva gå på regelbundna kontroller av den egna hälsan. Här kan du läsa mer om asbestutbildning: http://www.asbestutbildning.nu.

← Äldre inlägg