Blogg

Så lyckas du med din flyttstädning

18 okt 2019

Planering är nyckeln till en bra flyttstädning. Saknas tid kan du med fördel anlita en städfirma i Malmö för hjälp med flyttstädningen.

Det är inte alltid lätt att hinna med allt vid en flytt. Ofta har man ett tidsspann på ett par dagar då man måste tömma sin gamla bostad och flytta in i den nya. Många missbedömer tiden det tar att flyttstäda, med resultatet att städningen blir slarvigt utförd och måste göras om efter klagomål från de nya bostadsinnehavarna. I Malmö är klagomål på flyttstädning vanligt, men det finns sätt att klara flyttstädningen relativt snabbt och enkelt. Nyckeln heter planering.

För dig som vill hinna med allt är det bäst att börja planera i god tid, och att du tar med flyttstädningen i planeringen redan från början. Vad kommer att krävas av dig som ska flyttstäda, klara du att städa själv eller behöver du hjälp? Hur lång tid kommer städningen att ta (här bör du ta i i överkant!) och vilket material måste köpas in för att göra städningen så snabb och effektiv som möjligt? Det här är frågor som är lätta att fundera ut svaren på, men väntar du för länge med att skaffa dig tid och resurser för att städa ordentligt så kommer det att bli svårt att hinna.

Professionell hemstädning

Rätt material förenklar städningen

En flyttstädning går fortare och blir lättare om du har bra städprodukter. Att städfirmor kan städa så effektivt och snabbt består förstås till stor del på att de som städar är yrkesproffs, men också på att de har förstått att med bra städredskap och rengöringsmaterial så blir det lättare och snabbare rent. Så vill du ha genomföra en så bra flyttstädning som möjligt, satsa på att köpa in bra grejer, och se till att du har de timmar till ditt förfogande om behövs för att göra allt ordentligt.

Städa enligt en checklista

I överlåtelsekontrakt finns det ofta angivet vad som ska ingå i en flyttstädning, genom att det hänvisas till en checklista. En vanlig checklista att ha som mall är Mäklarsamfundets riktlinjer för flyttstädning, som i detalj redogör för vad som ska göras i varje rum.

Genom att studera checklistan i förväg kan du lätt räkna ut ungefär hur mycket tid som kommer att gå åt till varje moment, och planera din städning därefter. När du sedan genomför flyttstädningen checkar du helt enkelt av det som gjorts så att du hela tiden vet hur mycket du har kvar att göra, Det kommer att göra städningen behagligare och lite lättare.

Flyttstädning i Malmö

Vet du redan långt innan flytten att du kommer att få svårt att hinna med är det bättre att du anlitar en städfirma för hjälp med städningen. Det finns många bra städfirmor som erbjuder hjälp med flyttstädning i Malmö, och med RUT-avdraget blir det sällan dyrare än ett par tusen kronor. Du slipper helt bekymra dig om städningen utan kan i stället, när du flyttat ut, ge dig av till din nya bostad och fokusera på att komma i ordning där. Så gott som alla som anlitar flyttstädning i Malmö anser i efterhand att det varit värt pengarna.

Hur städar man efter magsjuka?

2 okt 2019

Hur städar man efter magsjuka och hur ska man göra för att slippa se att sjukdomen tar ny fart? Det är inte ovanligt att se att familjer - i synnerhet med småbarn - får magsjuka som återkommer redan efter några dagar. Vi tänkte visa på vikten av städning och hur hygienen kan förhindra fortsatt spridning.

Magsjuka kan vara den jobbigaste av de vanliga sjukdomar som drabbar gemene man. Sjukdomen - som orsakas av antingen bakterier eller av virus - brukar slå ut den som drabbas. Detta så till vida att man inte kan göra annat än att rusa till toaletten och där man inte sällan tvingas till ett sängliggande med en hink vid sängen. Magsjuka har även en förmåga att ta folk med sig i fallet.

Drabbas en drabbas alla; en magsjuka är synnerligen inkluderade och det är något som alla barnfamiljer kan relatera till. Det handlar således om en jobbig tid där man som förälder dels måste ta hand om sig själv - men där även barnen måste få den omsorg som en magsjuka kräver. Dessvärre så har barn en förmåga att drabbas mer frekvent som en följd av att de hela tiden utsätts för nya angrepp på exempelvis förskolan. Risken finns att det hela tiden bildas en ond cirkel som kan vara svår att bryta.

Att städa är en väsentlig del av att förhindra magsjuka från att spridas. Mitt uppe i ett utbrott så kan det - av förklarliga skäl - vara svårt att städa och där ligger det huvudsakliga fokuset på att, så att säga, överleva genom att vila och dricka mycket vatten. Lyckligtvis så brukar en vanlig magsjuka och symptomen efter en sådan vara över på någon dag; vilket gör det möjligt att kraftsamla och börja rota i städskåpet. För: du måste städa efter en magsjuka för att få bort alla bakterier.

Städning av toalett

Så här gör du

Börja med att sätta på dig handskar och städa därefter av alla känsliga ytor. Känsliga ytor är i det här fallet allt som du - eller någon i familjen - haft händerna på. Smittan sprids via händerna och det innebär att kranar, lysknappar, leksaker, fjärrkontroller och exempelvis knivar måste tvättas och rengöras noggrant.

Kök och toalett behöver ofta en extra omgång och vid exempelvis badrummet så kan det vara en sund idé att använda klorin. I normala fall så räcker det med svagare rengöringsmedel, men efter en magsjuka så bör du ta i med hårdhandskarna - det gör klorin till en bra lösning. Då du städar så bör du städa uppifrån och ned; från rent till smuts. Det ska du för övrigt göra jämt, detta som ett litet bonustips om städning.

Du ska även se till att tvätta alla textilier och du ska göra det i den högsta möjliga temperatur de klarar av. Sängkläder, underkläder, pyjamas, kuddar, täcken - släng in allt som kan ha blivit kontaminerat. Se även till att vädra ut rejält och var särskilt noga med att detta sker i era sovrum. Detta gör att luften åter blir ren och fräsch; magsjuka har en odör som annars gärna dröjer sig kvar.

 

Mer läsning om städning hittar du på https://www.flyttstädningnorrtälje.biz/

Ångtvätt av matta - fungerar det?

23 sep 2019

Att tvätta med hjälp av ånga har blivit allt mer populärt, men fungerar det överallt - kan man exempelvis genomföra en ångtvätt av en matta med ett tillfredsställande resultat?

Ånga som hjälp vid rengöring, tvätt och städning har seglat upp som det självklara valet hos många familjer. Det är också lätt att förstå varför då det dels blir rent och då det dels även kommer med andra fördelar där du exempelvis inte behöver använda någon muskelkraft eller några dyra - giftiga, i många fall - rengöringsmedel. Grundprincipen är att den heta ångan löser upp all smuts och att det därefter bara är att torka av ytan som rengjorts.

Normalt så köper man en ångtvätt och den utgör själva basen; denna kompletteras sedan med olika munstycken och där varje ett av dessa fungerar olika bra på olika ytor, områden och material. Gällande detta kan vi säga att en ångtvätt kommer med en relativt hög initial kostnad, men att den sedan - vid rätt skötsel - betalar av sig i det långa loppet.

Ångtvätt av matta då? Ja, tvätt av mattor är något som vi alla brottats med. En fläck på en vit matta kan innebära katastrof, damm som drar in förfular intrycket i ett helt rum och själva tvättningen är både tung, tar tid och är allmänt bökig. Om man inte väljer ångtvätt vill säga. För, ångtvätt av matta är verkligen något som rekommenderas och gör du ett tillval i form av ett textilmunstycke så kommer du att få bort i stort sett vilken fläck som helst - till minimal ansträngning.

Vattendroppar i närbild

Kan man tvätta en heltäckningsmatta?

Heltäckningsmattan är - till mångas förtret - på väg tillbaka. Det man förknippar med en heltäckningsmatta är att den ofta blir smutsig, att saker fastnar på den och att den - efter en viss tid - ger ett allmänt sunkigt intryck. Det har skett en uppdatering. Dagens heltäckningsmattor är av bättre kvalitet och de för med sig större fördelar - sköna att gå på, ger ett hemtrevligt intryck och dämpar ljud.

En bra lösning, men hur är det med tvätten? Det går förvisso utmärkt att använda en ångtvätt med textilmunstycke även på en heltäckningsmatta. Men, då det handlar om en större yta så skulle vi istället rekommendera en renodlad mattvätt. En sådan går det att hyra och kostnaden är i sammanhanget blygsam.

En mattvätt gör rent och den gör det på djupet. Det innebär att även en hårt smutsad heltäckningsmatta går att rädda och att det således idag inte finns någon anledning till att inte hoppa på denna nygamla trend. Heltäckningsmattan har tydliga fördelar!

Tvätta matta med ångtvätt och slipp bekymmer

Sammanfattningsvis: att tvätta matta med ångtvätt kommer att spara dig en massa bekymmer, tid och pengar. Genom denna metod så slipper du släpa dina mattor till olika kemtvättar, du slipper ta dem till exempelvis en sjö, du slipper ligga på alla fyra och gnugga dig fördärvad och du slipper - hemska tanke - använda ditt eget badkar för att blöta upp mattan.

Kort sagt: näst efter tvättning på en renodlad tvättinrättning och tvättning med hjälp av en hyrd mattvätt så är ångtvätt det bästa alternativet för att få rena mattor. Det är väl värt en investering då användningsområdena sträcker sig långt bortom att bara rengöra textilier. Med en ångtvätt kan golv, väggar, klinkers, köksfläkt och fönster bli skinande rena igen. Utan någon större ansträngning dessutom.

Mer om städning på https://www.hemstädningupplandsväsby.se.

Källarstädning på ett effektivt sätt

11 sep 2019

Källarstädning på ett effektivt sätt - är det ens möjligt? Ja, det är fullt möjligt att rensa upp och få sin källare ren, fräsch och strukturerad igen; men för de allra flesta så kommer det att krävas en ganska rejäl insats rent initialt för att i framtiden kunna ha en källare som man kan använda på ett bra sätt igen.

Varför? Jo, av den enkla anledningen att källaren hos gemene man nästan alltid blir styvmoderligt behandlad. Det är i källaren man lägger ner allt som inte används, det är i källaren man slänger alla vinterkläder, skidor, sparkar, pulkor och skridskor, det är i källaren man stänger dörren och låtsas som att det regnar. Kort sagt: källaren är till för förvaring och ju längre tid som passerar – desto mindre troligt är det att man verkligen städar och rensar ut.

Därför kommer det att krävas en insats modell större då du väl sätter igång med din första källarstädning. Den kommer emellertid att bära frukt i form av att du får en ren källare som är enkel att hitta det du söker i; något som är värt lite svett, svordomar och ömma muskler för att nå.

Rengöringsmedel sprutas på tvättsvamp

Börja med att rensa ut - var osentimental

Problemet många har är att man samlar på sig prylar och saker som man sedan inte använder. Källaren blir snabbt överfull och de hyllor man en gång satt upp blir snabbt belarmade med allehanda bråte, kläder och skor. Det tar oss till den första - och största - insatsen: att rensa undan. Här är rådet att du är systematisk och fokuserar på det område du rensar.

Skapa högar där du har en hög som innebär att du sparar, en märkt med kanske spara och en som innehåller saker som du vill bli av med. Då högarna är fulla så tar du mellanhögen och rensar ur denna också. Det är nämligen troligt att det du kanske tror dig få användning för kommer att bli liggande. Hemligheten till att lyckas rensa är att vara osentimental.

Tips för roligare städning

Då det väl kommer till att städa -efter att allt är utrensat – så börjar du alltid högst upp. Det vill säga - börja med att tvätta av alla hyllor och arbeta dig ner till golvnivå. Smuts och damm åker nedåt och att då börja med att exempelvis dammsuga ger bara dubbeljobb. Gällande dammsugaren så kan du med fördel hyra en större industrimodell om du har större ytor eller väldigt hårt smutsade sådana. Den gör städningen betydligt effektivare.

Kan man då städa utan att mista förståndet och bli irriterad? Självklart. Vi ger några tips:

  • Spotify. Se till att skapa en lista på Spotify och låt den ljuda ut i källaren. Motown piggar alltid upp!
  • Loppis. Källaren och den rensning du gjort är perfekt för en liten gårdsloppis. Anordna gärna en sådan och gör städningen till en roligare - och inkomstbringande - grej. Du kan med fördel höra med grannarna också. Alla har garage/källare som behöver rensas upp. Vad sägs om att avsluta med en liten skiva där ni köper mat och dryck för de pengar som loppisen dragit in? Perfekt för grannsämjan!
  • Jobba tillsammans. Felet många gör är att man tror att ensam är stark. Gällande städning av en källare så är man starkare tillsammans. Jobbet blir roligare, det går fortare och man kan under tiden prata minnen och komma varandra närmare igen. Perfekt för småbarnsföräldrar som exempelvis rensar ur bland barnens grejer och garderober.

Önskar du få hjälp av en städfirma på Lidingö? Läs mer på: https://www.städninglidingö.nu.

Så städar man lättast fönster

9 sep 2019

Är det dags att städa fönster? Det blir ju smutsigt med tiden och det syns som mest på fönster. Det kan verka lätt att rengöra fönster, men alla som någon gång har gjort det själv, vet att det inte är det lättaste. Det blir lätt en och annan fläck där vattnet och rengöringsmedel har runnit ner och då blir det fula strimmor på fönster. Här berättar vi hur du undviker det.

Bland det bästa som man kan göra när man ska tvätta fönster är att satsa på en riktig fönsterskrapa. De som är lättast att använda är de som har en mjuk del på ena sidan och en gummiskrapa på den andra. Då svänger man bara på fönsterskrapan när man behöver skrapa av fönstret. De bästa fönsterskraporna kan man hitta i en målarhandel. Det är de slags fönsterskrapor som professionella fönstertvättare använder sig av. Vill man inte köpa en dyrare fönsterskrapa där, kan man även hitta någon i nästan vilken livsmedelshandel som helst. Köp då en med riktigt gummit och som täcker en så stor yta som möjligt.

Få fönsterruts av Rentutav

Viktigt använda miljövänliga produkter

Vi alla bör tänka på att använda så rena och giftfria och miljövänliga rengöringsmedel som det bara går. Då bör man undvika fönsterputsmedel som marknadsförs just som sådana då de flesta använder sig av kemikalier som inte bryts ned i avloppet. Man tänker sällan på att allt kommer ner i avloppet, när man tvättar svampar och fönsterskrapor som man har använt. Därför bör man undvika dem. Då är det bättre att använda någon miljövänlig produkt. Man kan till och med använda vanlig såpa, Grumme har en miljövänlig såpa som kan användas till allt.

Fönsterskrapan är viktigast

Det som mest effektivt tvättar fönster är nämligen fönsterskrapan och då är det egentligen inte rengöringsmedlet som avgör om fönstret blir riktigt rent eller ej. Det är fönsterskrapan som gör arbetet. Därför spelar själva rengöringsmedlet inte så stor roll. Huvudsaken är att det innehåller fettlösande medel som till exempel diskmedel. Välj ett diskmedel som till exempel Grumme diskmedel som också är mycket miljövänligt. I synerhet plastfönster, PVC fönster och liknande blir renast med vanligt diskmedel. Så när man tvättar fönster, behöver man; en mjuk svamp, såpa eller diskmedel, en bra fönsterskrapa, en liten hink för vatten och rengöringsmedel och en ren trasa att torka bort på fönsterbrädan. Tycker du det låter krångligt? Anlita proffs som tvättar fönster åt dig. Här kan du läsa mer om städare som utför fönsterputsning på: https://www.rentav.se.

När du vill ha ett rent hem

29 jul 2019

Hur städar man egentligen på bästa sätt? Alla vet att det är viktigt att städa men det är också ett tungt och tidskrävande arbete. Det är viktigt med ett rent hem. Med tiden frodas bakterierna och det kan ge både sjukdomar och allergier. Men för barnfamiljer och äldre är det inte alltid så lätt och få tiden och räcka till och att rent fysiskt orka städa.

Det berömda livspusslet

Äldre kan ibland få hjälp med städningen av familj och vänner, men det är inte alltid lätt att få till. Har man fått hemhjälp kan man i vissa fall få hjälp med städningen där. För barnfamiljer är tiden oftast det svåraste att få tid. Vardagarna är fullbokade med skola, förskola och aktiviteter som ska kombineras med det egna arbetet. Och när helgen kommer ska man försöka ta igen sig och hjälpa till med barnens alla aktiviteter. 

Ta hjälp med städningen

För att få ordning på städningen är det många som tar in professionell städhjälp. I om med skattelättnader i form av det statliga RUT-avdraget är det inte längre så dyrt som tidigare. Det har också gjort att många seriösa företag inriktar sig på hemstädning och livnär sig på städning. Städindustrin omsätter årligen många miljarder kronor. Städbolagen är idag seriösa och har välutbildad personal med alla gällande avtal, vertifikat och försäkringar. Tidigare fanns det mycket problem med oseriösa aktörer med svart arbetskraft.

Hur går det tlll?

Ett bra tips är att jämföra olika städbolag mot varandra och jämför deras offerter. Många finns på internet och det är enkelt att göra en offertansökan. Där anger man vilken städning man behöver hjälp med och hur stor boytan är. Var noga med att kontrollera att företaget har gällande certifikat och korrekt försäkrade.

Vad kan man få hjälp med?

Det går att få hjälp med all möjlig städning i hemmet. Det handlar om vanlig städning som dammsugning, dammtorkning, rengöring av kök och badrum. Men det går också att få hjälp med städning i källare, vindsutrymmen och garage. Fönsterputsning är något många slarvar med och det kan man självklart få hjälp med.

Efter att ha provat en städfirma med bra reslutat ebjuder de allra flesta städföretagen olika varianter av abonnemangsstädning där man kan få åtekommande häjlp med städning, till exempel varje eller varannan vecka. Tänk vad skönt att veta att på till exempel onsdagar så är hemmet skinande rent när familjen kommer hem efter arbete och skola?  

 

 

Fördelarna med att anlita en arbetsrättsjurist

11 jun 2019

Driver du en städfirma i Stockholm har du antagligen mycket att göra. Många stockholmare anlitar städfirmor regelbundet för hemstädning, men också punktvisa tjänster som flyttstädning och storstädning är populära. En nystartad städfirma i Stockholm ha definitivt potentialen att växa fort på kort tid, om man sköter sina kort rätt, bedriver en bra städverksamhet och har koll på affärerna.

Att bli arbetsgivare

Att anställa personal och se till att de har bra villkor och trivs i företaget, samtidigt som de blir en tillgång, är nyckeln till en framgångsrik städverksamhet. När ditt företag börjar anställa personal går du från ensamföretagare till arbetsgivare, ett stort steg som innebär att du behöver sätta dig in i många nya frågor kring skatter, löner och andra typer av arbetsrätt. Detta, tillsammans med de andra juridiska aspekterna av att driva en städfirma, som yrkestrafiktillstånd och erforderliga försäkringar, kräver att du har koll på ganska många områden av juridik.

Mycket juridik inblandat i företagande

Därför kan en nystartad städfirma ha stor hjälp av att anlita en arbetsrättsjurist. En arbetsrättsjurist är en advokat som är specialiserad på arbetsrättsliga frågor som anställning, kollektivavtal med mera. En arbetsrättsjurist kan hjälpa företag med allt som har att göra med juridiken kring arbetsgivarrollen och livet som företagare, till exempel nyanställningar, uppsägningar, frågor kring LAS, frågor kring kollektivavtal och förhandlingar med fackförbund, löner och mycket annat.

Mer än bara arbetsrätt

En arbetsrättsjurist kan också hjälpa till när man har svårt att få in fakturor från kunder, eller när man själv vill bestrida en faktura. Kort sagt, en arbetsrättsjurist som man kan anlita för enstaka uppdrag då och då är ett mycket bra verktyg för en städfirma som vill kunna fokusera på sin kärnverksamhet och vill ha professionell hjälp när det kommer till juridiska frågor. Alltför många företag inom servicebranscherna slarvar med juridiken och tar genvägar, något som i slutändan alltid är negativt för ett företag som vill bli betraktat som seriöst.

Arbetsrättsjurist i Stockholm

I Stockholm finns många advokatbyråer som tillhandahåller arbetsrättsjurister. Driver du en egen firma där du har anställda, be om ett möte med några av dem för att få veta mer om hur de kan hjälpa dig med frågor kring arbetsrätt och den juridiska aspekten av att vara arbetsgivare. Det kommer att bespara dig många timmar av onödigt huvudbry, timmar som du i stället kan lägga på att utveckla din verksamhet och skaffa nya kunder.

Läs mer här.

Litar du på städarna?

4 jun 2019

Bokar du städbolag regelbundet? Särskilt om det är för en regelbunden hemstädning, kan det vara svårt att tänka sig att öppna sitt hem för helt främmande människor som kommer hem och ska städa hos en. Vilka är de människor som man ska låta komma hem till en och utföra diverse städningjobb? Det kan vara känsligt att låta främmande människor komma hem och rota runt bland ens saker (som det kan kännas som). Då om man ska anlita ett städbolag komma och städa åt en, är det då viktigt att alltid anlita ett städbolag som man kan lita på. Hur ska man då göra för att kunna avgöra vilka man kan lita på? Här kommer några tips på hur du ska hitta dem:

1. Anlita företag med F-skattsedel

Det kan ta ett tag att kontrollera upp allt det som ska kollas upp innan man bestämmer sig för vilka som man ska anlita. Det viktigaste kriteriet för att man ska anlita ett städbolag är att de har F-skattsedel. Det visar att de betalar in sina skatter till Skatteverket och är ett seriöst bolag som inte ägnar sig åt fusk. 

2. Anlita bara sådana som har kollektivavtal

Ett seriöst städbolag betalar riktiga löner till sina anställda, det innebär bland annat att de betalar ut sjukersättning om någon blir sjuk och pension när de sedan blir gamla och inte orkar arbeta längre. Ett kollektivavtal innebär också att de har goda villkor för både sitt arbete, och att de har en skälig lön för det arbete som de gör. Det är en garanti på att både företaget är seriöst och att de som arbetar där har de rättigheter som de bör ha.

3. Sådana som har goda referenser

Anlita bara företag med goda referenser. Endast på det sättet är det möjligt att få bort företag som fuskar eller inte bryr sig om sina kunder. De är viktigt att företag som betalar ut svarta löner ska försvinna. Som kund och uppdragsgivare har man ett visst ansvar och det kan man ta genom att anlita juste städbolag.

4. Har ansvarsförsäkring

Ett sista viktigt kriterium är att städbolaget har egen ansvarsförsäkring. Skulle något hända så utlöses en försäkring om täcker kostnaderna som kan uppstå om det händer något medan städarna arbetar där. Så ta gärna reda på om städbolaget uppfyller dessa kriterier innan du bestämmer dig. Läs mer här om ett som arbetar med flyttstädning i Uppsala.

Vad ingår i en skolstädning

25 apr 2019

Våra barn är vår framtid och utbildning är viktigt för att klara sig bra i livet. Alla som har barn vet att det tenderar bli där de vistas.

På fritidsgårdar, förskolor och skolar samlas väldigt många barn på relativt liten plats och det blir snabbt skräpigt och smutsigt. Det ställer höga krav på städning så miljön blir ren och fräsch för att barnen ska trivas och få rätt förutsättning för lärande.

Hur städas våra skolor?

Det är stora ytor på en skola som ska hållas rena. Gemensamma ytor inne och ute, klassrum, kapprum, omklädningsrum och matsalar som snabbt blir smutsigt och dammigt. Det är många papperskorgar som snabbt blir fulla med mera.

Generellt brukar man städa skolmiljöer som följer:

Klassrummen - Klassrummen blir snabbt smutsigt och därför behövs det städas varje dag genom sopning och våttorkning dagligen. Varje vecka dammsugs golven, dörrar torkas av samt att alla papperskorgar töms.

Toaletter - På grund av det stora antalet personer som dagligen använder toaletterna är det mycket viktigt att de är rena och fräscha. Varje dag rengörs wc, handfat, speglar och kranar mycket noggrant. Man ser självklart till att papperskorgar är tömda och att det finns tvål och toapapper. Väggarna rengör och golven sopas och våttorkas dagligen. Eventuella stopp i toaletterna åtgärdas. 

I duschrum och omklädningsrum - Det säger sig självt att skolans duschutrymmen blir hårt smutsade. Golven sopas och våttorkas dagligen. Samma gäller handfat och kranar. Varje vecka måste det också torkas damm, speglar rengörs och papperskorgar töms.

Lärarrummet - I lärarrummen sopas och våttorkas golven varje vecka. Samma gäller dammtorkning, glas och dörrar. Alla papperskorgar töms varje vecka. Alla fria ytor och bord torkas av varje vecka. 

Personalrummen - I alla personalrum sopas och våttorkas golven varje dag. Man torkar av diskbänken och ock fria ytor. Varje dag töms papperskorgarna. Kaffemaskiner torkas av en gång i veckan.

Korridorer och uppehållsrum - I skolans korridorer blir det lätt smutsigt eftersom så många dagligen vistas där. Smutsiga och skräpiga korridorer kan lätt bli skrämmande för barnen. Därför städas dessa varje dag noggrant genom golvvård och väggar rengörs.   

Uppehållsrum, kapprum och skåphallar blir också hårt smutsade eftersom barnen har skor på sig. På vintern blir det extra smutsigt. Golv och väggar rengörs noga dagligen och papperskorgar töms. 

Allt detta är mycket viktigt för att barn och ungdomar inte ska må dåligt dagligen. Det är även reglerat i skollagen.

Behöver du hjälp med städningen på en förskola, skola eller fritidsgård? Läs då mer om skolstädning här: www.skolstädningstockholm.se.

Städning av parkeringsgarage

4 apr 2019

I dagens Sverige finns det stora gallerior överallt utanför våra städer.  Och gemensamt för gallerior utanför stadskärnan är att det krävs stora parkeringar eftersom man behöver ta sig dit med bil. Inte sällan finns det garage i samma fastighet. Du kanske undrar hur man städar och håller efter dessa enorma garage eller uteparkeringar. Det blir väldigt smutsigt av alla bilar som drar in regn, snö och smuts.

Många företag, fastighetsägare och bostadsföreningar har också garage. Det medför ett ansvar att det ser fint och fräscht ut för betalande gäster. Vem vill betala för en dyr parkeringsplats om den är msutsig och ofräsch.

Det finns ett antal kompetenta städföretag som är specialiserade på städning av stora garage, parkeringsplatser och industrilokaler.

Vad ingår i garagestädning?

Först och främst rengörs garagegolvet med maskiner för våtsugning eller skurning. Man tömmer papperskorgar och plockar upp skräp. Det ingår också att väggar och pelare ser snygga och rena ut. Kort sagt ser man till att parkeringsgaraget är snyggt och prydligt för alla besökare. En annan uppgift är att se till att belysningen fungerar. Vilket är nog så viktigt för trygghet och bekvämlighet för alla besökare eller hyresgäster.

Det är ju faktiskt det första man ser av gallerian. Ett smutsig och illaluktande parkeringsgarage ger inget bra första intryck och känns otryggt. Många skulle till och med vända och besöka en annan galleria.

Kunnig personal

Städbolagens städare är utbildade, skickliga och erfarna. Med effektiva hjälpmedel som till exempel moderna städmaskiner rengörs garageutrymmen med stor noggrannhet. Man använder sig av miljögodkända kemiska medel och maskiner. Det kan annars bli farligt att andas för besökarna eftersom garagen är slutna områden.

Håll efter garaget

För gallerior och fastighetsägare är det att anlita löpande garagestädning. Det blir billigare och man vet att det alltid är rent och snyggt. Det är annars lätt hänt att man får problem med igensatta brunnar och överfulla papperskorgar. Se till att garaget blir skinande rent kontinuerligt.

När man anlitar städhjälp till garageutrymmen används checklistor och noggranna rutiner för att inte missa något. Man får också en garanti på utfört arbete och vid eventuella brister åtgärdast dessa omgående helt kostnadsfritt.

När man ska kontakta en städfirma för garagestädningen måste man noga specificera hur stora ytorna är och om det är flera plan. Samma gäller om det finns några speciella önskemål gällande städningen. Jämför gärna några olika bolag mellan varandra och be om offerter. Det kan också vara klokt att söka kolla upp företaget på internet efter recensioner.

Dags för hemstädning

1 apr 2019

Nu är våren äntligen här med allt vad det innebär. Många härliga månader ligger framför oss. Det enda negativa är väl att solens strålar gör att man ser damm och smuts tydligare i våra hem. Och fönstren ska vi inte tala om.

Det är få som gillar att städa men det är nödvändigt flera gånger i månaden för att det inte ska bli ofräscht. Ett smutsigt hem är också en grogrund för bakterier som kan ge sjukdomar. Och om man städar sällan blir det svårare att hålla riktigt rent. Det är ett tungt och tidskrävande arbete, men finns det några alternativ? Det gör det faktiskt, ta hjälp med hemstädningen av en städfirma.

Anlita städhjälp

Tänk vad skönt att få hjälp med städningen! Att det är rent när man kommer hem från arbetet eller från annat. Man bestämmer själv vad man vill ha hjälp med och när städningen ska ske. Resultatet blir perfekt av riktiga städproffs, något som inte alltid är fallet när man städar själv. Man får också en garanti för att arbetet blir korrekt utfört och eventuella brister åtgärdas kostnadsfritt. 

I och med RUT-avdraget kan man också få ett mycket bra pris. Det innebär att man får dra av 50 % av arbetskostnaden. Man får maximalt dra av 25 000 kronor per person och år om man är under 65 år. Är man över 65 år får man dra av 50 000 kronor. Och allt sköts av städfirman och avdraget görs direkt på fakturan.

Man kan välja att göra en abonnemangsstädning och få städat kontinuerligt för att få ett ännu bättre pris. då kan man välja att till exempel från städa varje eller varannan vecka på samma veckodag. Elelr varför inte en storstädning till speciella tilfällen.

Proffs på städning

En städfrima har tillgång till den bästa städutrustningen och bästa kemikalierna. Deras personal har utbildning och är mycket skickliga och erfarna. Vissa känner sig oroliga över att släppa in främmande människor i det egna hemmet och ge ut koder och nycklar. Men städfirmor har utbildning och stor förståelse över denna oro och är väldigt försiktiga. De har självklart tystnadsplikt och skriver på avtal och följer noggranna rutiner om hur de ska agera i olika situationer.

Man försöker alltid använda miljövänliga alternativ och är väldigt försiktiga vid städningen så inget skadas. Seriösa städfirmor har alltid bra fösäkringar om olyckan skulle vara framme. Anlita aldrig svart städning! Skulle något hända är man helt utelämnad.

 

 

 

Frågor-svar om mögel i hus

14 mar 2019

Fråga: Vad är mögel?

Svar: Mögel är ett samlingsnamn på flera olika arter av svampar, men dock inte sådana svampar som vi äter, utan det kan även handla om bakterier som uppträder på samma sätt som svamp. Mögel kan lukta, och då kan det lukta fuktigt, och unket, men vissa mögelsorter luktar inte och blir då väldigt svåra att upptäcka. Däremot kan man upptäcka svarta prickar där mlglet har fått fäste. Därför gäller det att vara observant på hus det ser ut i sin bostad.

Fråga: Hur kommer det in i hus?

Svar: Mögel måste få gynnsamma förhållanden för att kunna leva och spridas. Det behöver dels organiskt material för att alls kunna "leva", samtidigt som det krävs syre och fukt. Så har man det fuktigt i sitt hus, då bildas den grogrund för möglet att få fäste i ens hus. Och tvärtom. Om man ständigt ser till att det är både rent och torrt, gör man det omjligt för möglet att kunna få fäste i sitt hus.

Fråga: Varför måste man ta bort det?

Svar: Att andas in mögel är inte alls bra för hälsan. Mögelsporerna i lungorna ger astma, huvudvärk och i värsta fall lungsjukdomar och cancer. Det är därför mycket viktigt att man tar bort alls som är mögligt. Tar man inte bort det, innebär det att det kan växa och ta sig in i andra ställen i ens hus. Vill det sig riktigt illa kan det få fäste i huskonstruktionen. Då kan hela huset utdömas som obeboeligt. Det är därför viktigt att man kommer till rätta med möglet och får bort et snarast möjligt. Både människor och hus blir sjuka av mögel.

Fråga: Hur arbetar en mögelsaneringsfirma?

Svar: Först måste man få tag i en mögelsaneringsfirma som kan komma och utföra själva mögelsaneringen. De kommer först för att säkerställa att det är mögel i huset. När de sedan sanerar, bygger de en luftsluss som omöjliggör för mögelsporerna att spridas när man sanerar. Sedan använder de särskilda rengöringsmedel som på ett effektivt sätt tar bort mögelsporerna.

Fråga: Varför kan man inte göra det själv?

Svar: Det är närmast omöjligt för en lekman att sanera mögel på egen hand. Det krävs nämligen kunskap om mögel för att kunna få bort allt mögel. Om man inte använder rätt redskap kan man i värsta fall se till att det sprids med luften till andra ställen där det i ställer får ett fäste. Då har man bara sett till att möglet har flyttat från det ena till det andra stället.

Fråga: Hur hittar jag en mögelsaneringsfirma?

Svar: Börja med att googla "mögelsanering Stockholm", om det är i Stockholm som du behöver det. Annars skriver du in en annan ort efter "mögelsanering". Sedan tar du kontakt och ber om offert. Fortsätt ta kontakt med olika mögelsaneringsfirmor tills du blir nöjd och vill anlita någon av dem.

Dags för flyttstädning

7 mar 2019

När det är dags att flytta är det inte bara den tråkiga packningen som väntar. Det ska även städas inför visning och såklart den slutliga flyttstädningen. Visste du att det går att boka en så kallad visningsstädning av olika städbolag?

Tänk vad skönt att slippa tänka på städningen både inför visningarna och flyttstädningen mitt i en känslosam flyttprocess med allt vad det innebär. Flyttstädningen har de allra flesta koll på, men hur är det med visningsstädningen? Det kan faktiskt vara avgörande för en lyckad affär.

Visningsstädning är viktig

På en visning där potentiella köpare besöker ditt hem för att bilda sig en uppfattning lägenheten, radhuset eller villan. Det är många gånger detaljerna som avgör på en visning. Ett konstig doft eller ett endast lite smutsigt hem kan skrämma bort människor som annars kan vara intresserade. Man vågar inte chansa, vetskapen att ägaren kanske slarvat med annat kan vara avgörande. Om inte ens säljaren ha bemödat sig att städa ordentligt, vad kommer jag mer att hitta för dolda fel?

Det kan faktiskt vara så att det är pricken över i:et som gör att budgivningen drar iväg. Det är alltså en investering att satsa lite extra på städningen och att piffa till bostaden lite extra.

Ta hjälp av en städfirma

Och det kommer garanterat bli ett bättre resultat om du tar hjälp av en kunnig och seriös städfirma. Det kan vara avgörande för ett högre utgångspris. Och med ett städproffs blir det skinande rent. Städfirmor som utför visningsstädning vet precis vad som krävs på en sådan. De har all den erfarenhet och kunskap som krävs för ett perfekt resultat och förstår när det handlar om en visningsstädning att det kan vara avgörande inför försäljningen.

Städarna arbetar metodiskt och noggrant när de utför en visningsstädning och arbetar efter städlista med alla moment specificerade, som prickas sedan av när det är klart så inget missas.

Använd RUT-avdraget

Visst kostar det mer än att städa själv, men med RUT-avdraget (Förkortningen RUT står för Rengöring, Underhåll och Tvätt) är inte heller det något större problem. Man får 2019 dra av 50% av arbetskostnaden och maximalt 25 000 kronor per år för personer under 65 år och 50 000 kronor för personer över 65 år vid årets ingång.

All adminstration sköts enkelt av städföretaget och avdraget görs direkt på slutfakturan. Det är mycket enkelt och smidigt för kunden.

Läs mer om hemstädning och boka visningsstädning här: www.visningsstädningstockholm.biz.

Dagen då du ska flytta i Norrköping

5 mar 2019

Är det dags att flytta i Norrköping? Det är som alltid, mycket som man måste lösa och tänka på innan man flyttar. Hur ska du bära dig åt, till exempel? Ska du be vänner och bekanta om hjälp att flytta möbler och packlådor? Eller ska du anlita en professionell flyttfirma som kommer och kånkar och bär på sakerna som du önskar ha med dig? Här kommer några användbara tips på hur du bör göra för att genomföra en så smidig flytt det bara går.

1. Boka in datum för flyttbil eller flyttfirma

Det är viktigt att vara snabb att boka in flyttbil eller flyttfirma när du väl vet när du ska flytta. Risken är nämligen stor att det är en hel del andra som vill flytta precis samma datum som du. Många vill av naturliga skäl flytta in, antingen i början eller slutet av månaden. Många flyttfirmor eller uthyrningsfirmor brukar nämligen sänka priset för alla som kan tänka sig att flytta i mitten av månaden, just då trycket på flyttfirmor och uthyrning av flyttbilar är som störst just i början eller slutet av månaderna. Därför är det bra om du bokar din bil eller firma så snart som du vet vilket datum för flytten.

2. Planera, planera, planera

För att en flytt ska bli så smidig som det bara går, planera allt så att du vet hur du ska ordna med alla saker. Det bästa är att tänka sig in i varje detalj och del i flytten. Har du då kommit på en bra lösning, är det bra för så flyter allting på och man slipper stanna upp för att någon del i flytten inte är löst.

3. Packa

Det brukar vara en mycket större process att packa, än vad många tror. Oftast har man fler saker än vad man har föreställt sig. Det är sällan som man tänker på allt som finns i garage, förråd och eventuellt källare. I packningen följer att man måste ta rätt på allt sådant som man har, men inte har bestämt sig för att slänga eller behålla. Så att packa sina tillhörigheter innebär att man behöver ta ställning till en hel del pick-och-pack – behålla eller slänga?

4. Flyttstäda

Sedan kommer den viktiga flyttstädningen. Det innebär att man faktiskt måste rengöra precis allt som man har använt i bostaden; köket, badkaret, balkongen, altan och så vidare. Och allt mellan golv och tak. Så varför inte anlita en proffsig flyttstädningsfirma som kommer och gör bostaden helt ren? Det finns nog med andra sysslor som kommer att uppta ens tid och tankar när flyttdagen är inne. Läs mer här.

Behöver du flyttstädning i Örebro?

26 feb 2019

Det som är bra för alla som ska flytta, är att man numera kan dra av så mycekt som 30 procent av kostnaderna för en flyttstädning. Man kan även anlita övrig flytthjälp och dra va 30 procent  av arbetskostnaderna. För många som till exempel har barn, eller som själva är lite äldre och inte orkar med de stora eller tunga bördor som det innebär att flytta är möjliogheten till Rut-avdrag en lättnad för att de ska ha råd att kunna anlita hjälp med flytten.

Så mycket kostar en flyttstädning

Har man till exempel en medlstor bostad på säg 100 kvadratmeter, kostar en flyttstädning kring 2.500 kronor efter att man har dragit av Rut-avdraget. Det är en mycket överkomlig summa när man tänker på hur mycket arbete som ligger bakom en flyttstädning. När det kommer till en flyttstädning, handlar det om att allt mellan golv och tak ska rengöras, och det är verkligen allt; elementen och bakom elementen. Alla vägguttag ska rengöras, golvlister, fönsterlister och fönsterkarmar ska rengöras. Fönster ska tvättas och fönsterbrädor.

Så ska köket rengöras

I köket ska all inredning tvättas och rengöras både inuti och utanpå. Frysen ska avfrostas och alla delar i frysen som är löstagbara ska diskas och torkas innan de läggs tillbaka. Samma sak med kylskåpet. Glöm heller inte att rengöra kylskåpsdörren och frysens dörr. Se till att ingen smuts lämnas kvar ovanpå dörren. Dörrarna till kyl och frys ska även rengöras. Liksom arbetsbänken, diskbänken och inuti diskbänken. Även i köksskåpen ska alla hyllor rengöras och köksfläkten. Glöm inte om det lämnas kvar några armaturer som belysning, att rengöra inuti och ovanpå armaturerna. Det är lätt hänt att man glömmer sådant som man i vanliga fall inte rengör så ofta. Det gäller även ventiler som måste rengöras innan flyttstädningen blir godkänd.

Anlita flyttstädfirma för flyttstädningen

Bor du i Örebro kan du alltid anlita en firma som tar hand om flyttstädningen. Känner du för att anlita samma firma även för resten av flytten, går det också bra. De kan komma och packa åt dig, flytta alla sakerna och flyttstäda när väl bostaden är tömd. I så fall är det bara att ge dem nycklarna både till den gamla och den nya bostaden så tar de hand om precis allt, och det enda som du behöver göra är att infinna dig i din nya bostad. Lycka till! Vill du läsa mer om flyttstädningsfirman i Örebro? Läs då mer på: http://www.flyttstädningorebro.se.

← Äldre inlägg