Så viktigt är det med bra städning av din butik

Om du precis håller på att starta en butik vet du att det finns mycket att tänka på. Förutom att registrering av alla tillstånd ska ordnas och bokföringen ska börja rulla på, inköp ska göras och butiken måste presenteras så att kunderna bjuds in till att handla finns det även ett antal tjänster du kommer att behöva för att vardagen ska flyta på utan besvär.

Den som är oerfaren tänker lätt att det kommer gå att hinna med det mesta själv, men det visar sig rätt snabbt att så inte är fallet. Du kanske först hade tänkt att du själv kan ta hand om bokföringen på kvällarna när butiken har stängt och att du samtidigt hinner med att ta hand om butiksstädningen. Då kommer du snart märka att antalet timmar på dygnet verkar vara kortare än 24.

Visst kan du säkert hinna med att sopa av golvet eller dammsuga snabbt vid slutet av varje arbetsdag, men butiksstädning är mycket mer än så. För att få riktigt bra städning av din butik är det många steg som måste hinnas med.

Många steg som ska hinnas med i städningen

Hyllor ska dammas, montrar ska torkas av, på skyltfönstren måste fläckar avlägsnas och din försäljningsdisk måste poleras. Golven måste tas väl omhand så att de tål trycket av alla kunder som kommer och går. Dörrmattor måste bytas ut och tvättas. Speglar ska putsas och inte minst personalutrymmena måste hållas rena och trivsamma. Listan blir lång och så blir även dina arbetsdagar om du inte tar hjälp.

Därför rekommenderar vi att du letar upp en riktigt bra städfirma som erbjuder butiksstädning. Det är inte alla städföretag som utför denna typ av städning då den kräver specialkompetens. Välj heller inte första bästa som har ett lågt pris utan gör ett väl genomtänkt urval med tydliga kriterier. Givetvis måste priset stämma, men du måste främst titta på vad du får för pengarna. Att anlita en billig firma som jobbar slarvigt kommer att kosta dig tid och energi när du märker att du måste hitta ett nytt städföretag.

Ställ krav på din butiksstädning

Ställ istället upp tydliga krav på vilka arbetsuppgifter som måste utföras och skicka ut en beskrivning till några olika städfirmor och begär in offerter. Ta även en ordentlig titt på företagens recensioner (och se som alltid upp med recensioner som ser ut att vara inköpta för att få dem att verka bättre än de faktiskt är) samt begär att få referenser till ett par kunder så att du kan höra efter hur de trivs med den service de får.

Det är alltså bättre att du som företagare lägger din tid och energi på det viktigaste i din verksamhet, nämligen att hålla ditt lager välfyllt, presentationen i butiken snygg och inbjudande och jobba på din marknadsföring så att du når ut till så många kunder som möjligt. Lycka till med butiken!

28 nov 2016